Blog

Beoplay A9: Hudobný systém, ktorý ukrýva špirálu života


Príroda so svojím dokonalým perfekcionizmom ľudstvo fascinuje a inšpiruje po
tisícročia. Výnimkou nie sú ani dizajnéri Bang & Olufsen, ktorí jej mágiu zakódovali aj
do hudobného systému Beoplay A9. Stačí sňať jeho predný kryt a odhalíte
Fibonacciho špirálu, ktorá ju stelesňuje v podmanivej geometrickej podobe.


Vzor ako rovnica dokonalosti

Leonardo Pisano Bonacci, známejší ako “Fibonacci”, bol jedným z najvýznamnejších
matematikov stredoveku. Syn talianskeho kupca už od detstva cestoval a zbieral
čriepky poznatkov z rozmanitých kultúr. Práve Fibonacci západnému svetu ako prvý
predstavil indo-arabskú číselnú sústavu, ktorú používame dodnes. Do Európy však
priniesol aj takzvanú “zlatú cestu”, teda matematickú postupnosť, v ktorej je každý
ďalší člen súčtom dvoch predošlých. Hoci ide pôvodne o objav dávnych indických
matematikov, ktorí ho skúmali pre účely sanskrtskej poézie, my ho dnes poznáme
práve ako Fibonacciho postupnosť.

Fibonacciho postupnosť sa využíva v najrôznejších odvetviach. Podarilo sa
pomocou nej rozlúštiť niektoré z veľkých otázok matematiky, využíva sa pri
metodológii pokru. Univerzálny význam Fibonacciho postupnosť však získava až
vtedy, keď ju zobrazíme geometricky. Logaritmická špirála, ktorú získame, sa totiž
až nápadne často vyskytuje v prírode. Môžeme ju nájsť v usporiadaní listov na
stonke či vetvičiek na konári, na lastúrach aj šiškách borovice, na kôre ananásu či
semienkach kvetu slnečnice. A nachádza sa aj pod odnímateľným krytom na
reproduktore Beoplay A9.


Krása v pravidlách aj ich porušovaní

“Špirála je vzorcom života,” vraví Øivind Alexander Slaatto, dizajnér jednobodového
hudobného systému A9. Fibonacciho vzorom sa pri svojej tvorbe inšpiroval, aby do
nej vniesol kúsok prírody. “Všetko, čo rastie, rastie v špirálach”. Použitie tohto
enigmatického symbolu však nie je len samoúčelným dizajnérskym výstrelkom.
Konštrukcia tohto systému si vyžaduje prítomnosť skrutiek v prednej časti. A keďže
zariadenie zároveň disponuje aj vymeniteľným krytom, bolo vytvorenie oku
lahodiaceho vizuálu nevyhnutné. Je to, skrátka, dokonalé spojenie krásy a účelnosti.
Dizajn ukrytý na sofistikovanom reprosystéme A9 však nie je len slepou kópiou
slávnej predlohy. Øivind Alexander Slaatto, ktorý pre Bang & Olufsen navrhol
napríklad aj jedinečnú audiostenu Beosound Shape, Fibonacciho špirálu tu a tam
nenápadne narušil. “Dizajn je kombináciou matematiky a porušení tohto vzoru. Ak
len slepo nasledujete matematické pravidlá, nič pri tom neriskujete a nepreukazujete
svoju ľudskosť. Až keď umelec porušuje vzorce a pravidlá, prejavuje svoju
osobnosť,” vraví dizajnér presvedčivo. Pohľad na jeho výtvor týmto slovám dáva za
pravdu.


Autor: LF